söndag, april 22, 2012

Om att vara ung och kristen


Jag har fått en del reaktioner på det här med Pannkakskyrkan. Jag har ju aldrig varit med på en sverigetour innan så jag vet inte exakt vad som kommer hända. Men meningen med resan är inte att jag ska åka runt och "hela" folk. Jag ska umgås med ungdomar som tror på Gud, precis som jag gör. JA, jag tror på Gud.

Som ung och kristen idag får man ta emot en hel del skit. Det är inte lätt att stå för sin tro. Man blir hela tiden ifrågasatt, alltid med en negativ attityd. Det är först nu som jag vågar stå upp för min tro och ställa motfrågor. Ifrågasätta tillbaka. "Varför tror du inte på Gud?"

Det finns mycket fördomar. Som jag skrev på långfredagen. En tjej trodde att jag satt och sörjde hela dagen för att jag är troende. Det gör jag inte, men OM jag nu skulle göra det. Skulle det vara nåt fel med det då?

Jag har bara varit med om EN gång att jag fått positiv respons på att jag är troende. Det var en kille på skolan här i Mora som tyckte att "troende personer är mer intressanta än icketroende." Annars är det bara kommentarer som "vadå, så du är religiös?" med en betoning som säger *är du helt rubbad eller!!*

Jag vet inte vad jag ska skriva mer än att jag tycker det är sjukt att jag ska behöva försvara mig. För så är det. Jag försvarar mig, för det är aldrig någon som tycker det är spännande på ett positivt sätt och vill att man ska berätta mer.


Självklart ska man bli ifrågasatt och kunna förklara varför man är troende, men den som frågar ska också visa respekt och inte döma negativt innan den fått svar. Det är inte själva ifrågasättandet utan  ifrågasättarens attityd som är problemet.





Ecokärlek,
Linnea


2 kommentarer:

  1. Sjukt bra skrivet vännen och känner igen mig i det du beskriver. <3

    SvaraRadera
  2. Jag tror (vet) att du kommer få en fantastiskt sommar!! Tycker det är härligt att du är så trygg i dig själv och vet vad du tror. Tyvärr kommer folk alltid med irriterande och taskiga kommentarer. Om inte för att du är kristen så på grund av någonting annat. Vilket i och för sig inte gör det mindre störande.
    Det jag ville säga var stay strong, you're lovely and I miss you!! <3

    SvaraRadera