onsdag, februari 22, 2012

Askonsdag betyder att Linnea ska fasta i 46 dagar nu


Idag är det Askonsdagen, dvs den kristna fastan inleds och varar fram till Skärtorsdagen. Förra året var första gången jag fastade. Tillsammans med min vän Sara bestämde vi oss för det, och vi lyckades sjukt bra och det var riktigt gött kan jag säga. Vi fastade inte från mat, som brukar förknippas med att fasta. Nej, vi fastade från "dåliga ovanor" skulle man kunna säga. Sånt man gör, men egentligen inte behöver, sånt man klarar sig utan men ändå håller på med utan att de egentligen gör någon större nytta för ens välbefinnande. Jag avstår helt enkelt från sådant som frestar mig.

I år ska jag fasta från:
- Facebook
(söndagar är "fria" under fastan, så jag kommer endast logga in ca 5-10min varje söndag. Obs! före er som följer bloggen via Facebook, inläggen kommer upp i min logg automatiskt, jag loggar inte in för att länka dem)
- Socker/kakor/godis
(dvs "onödigt socker", typ socker i kaffet, kakan på eftermiddagsfikan. Mörk choklad är okej!)
- Shopping
(endast mat, skolmaterial och nödvändiga förbrukningsvaror tex. flour till tänderna får inhandlas)

Ni kan läsa mer om fastan på Wikipedia. LÄNK

Ikväll ska jag på gudstjänst, har aldrig varit i kyrkan på askonsdagen, så det ska bli spännande.

Ecokärlek,
Linnea

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar