lördag, oktober 22, 2011

Don't stop believing, hold on to that feeling


Tänkte berätta lite om mina planer med studier och jobb och sådär.

Just nu läser jag alltså Modeakademin på Mora Folkhögskola. Det är en utbildning som innehåller bild, sömnad och materiallära mm. Allt man behöver för att få en bra grund att stå på, om man vill fortsätta sin bana inom modebranschen/textilbranschen. Många som läser denna kurs vill söka vidare till modedesignutbildningar och bli designers. Men JAG vill inte bli kläddesigner. Jag sökte till Textilingenjör utbildningen på Textilhögskolan i Borås nu i höst, och jag kom in! Men jag tackade nej. För jag ville ta ett sabbatsår, men ändå göra något kreativt och roligt.

Jag vet inte exakt vad jag vill jobba med. Det enda jag vet är att jag vill att textilindustrin ska bli så miljövänlig som möjligt. Catwalken är inte så intressant för mig. Hur det går till när textilier tillverkas, hur det går till när ett plagg sys i Bangladesh, vilka kemikalier och annan skit om används i tillverkningen- det är jag intresserad av. Därför vill jag läsa till Textilingenjör, så jag kan komma på nåt bra. Och för att komma på nåt bra måste jag ha lite förkunskaper och motivation, och det får jag här i Mora. Jag älskar kläder. Det är det jag vill jobba med. Efter mitt år i Mora hoppas jag att jag kommer in på Textilingenjör i Borås. Den är tre år lång. Sen efter det vet jag inte vad som händer. Den som lever får se!

Men just nu sitter jag här på en folkhögskola mitt ute i skogen i Dalarna. Jag bor precis vid sjön Siljan (som är så vacker att det gör ont, på riktigt) och njuter av det bästa året i mitt liv!

Ecokärlek,
Linnea

3 kommentarer:

  1. Hej, fint klipp du lagt ut på tuben från Taizé.

    Har själv varit där 2004, dock numera kickad från kyrkan, men så går det då man går särskolan, får man problem i skolan så får man problem med kyrkan också.

    Lämnar nog Övik efter 6 års utanförskap nu i november, Kristianstad och inneboende där, nästa höst blir det Folkhögskola och förberedande inför Allmän Linje ett antal år kanske.

    Vi får se, tänk om vi fick göra en gemensam resa till Taizé, jag skulle gärna vilja bila dit, uppleva att köra ända ner dit med egen bil.

    SvaraRadera
  2. Sv: Dom flesta konstiga texter som jag använder som rubriker är ”mina egna”, men du har rätt dom senaste rubrikerna är från ”Jag är en vampyr”. Givetvis använder jag ju låttexter ibland som jag tycker tilltalar mig :) Jag tar absolut inte åt mig äran för något som inte är mitt. Ha en bra dag kära du & Vilken sjukt vacker bild här ovan! Mvh Veckorevyns egna VIP samt modebloggare

    SvaraRadera
  3. fina fina du!

    sv; jaha okej, hoppas allt blir bra då. Men är det något med inom sy du vill jobba med sen lr ? :D
    kram

    SvaraRadera